Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami, obchodzony 3 grudnia, jest okazją do podkreślania znaczenia integracji i wsparcia osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W tym roku w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach szczególną uwagę zwróciliśmy na rolę dogoterapii jako formy rehabilitacji i wsparcia psychicznego. W związku z tym w ramach obchodów tego dnia była zrealizowana akcja „Dogoterapia w naszej szkole”, która polegała na spotkaniu z takimi psami i ich trenerami.
Dogoterapia to terapia z udziałem psów, która przyczynia się do poprawy jakości życia osób z niepełnosprawnościami. Psy wykorzystywane w dogoterapii są odpowiednio przeszkolone, aby pomagać w terapii fizycznej oraz emocjonalnej. Kontakty z czworonogami mogą przynieść wiele korzyści zdrowotnych, w tym redukcję stresu i lęku. Dzieci i dorośli, którzy biorą udział w sesjach dogoterapeutycznych często wykazują poprawę w zakresie komunikacji i interakcji społecznych. Uczniowie uczestniczący w tych zajęciach mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z psami co przyczyniło się do pozytywnych doświadczeń i emocji. Podczas spotkania dało się zauważyć, że obecność psów wpływa na samopoczucie dzieci, przynosząc radość i poczucie wsparcia. Dogoterapia może być szczególnie pomocna dla osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi, autyzmem, a także osobom starszym. Sesje z udziałem psów stanowią nie tylko formę terapii, ale także przyczyniają się do budowania relacji i więzi emocjonalnych. Warto zauważyć, że dogoterapia jest coraz bardziej doceniana przez terapeutów i specjalistów w dziedzinie rehabilitacji.
Obchody Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami są doskonałą okazją do refleksji nad wyzwaniami, przed którymi stają osoby z niepełnosprawnościami oraz sposobami ich wsparcia. Dogoterapia jest jednym z wielu narzędzi, które mogą pomóc w integracji społecznej i poprawie jakości życia. Współpraca z psami może przynieść radość nie tylko osobom z niepełnosprawnościami, ale także ich rodzinom i bliskim. Podczas wydarzenia zorganizowanego z okazji tego dnia, uczestnicy mieli także możliwość postawić się w roli trenera, co dodatkowo inspirowało do działania. Wspólne zajęcia z psami podkreśliły znaczenie empatii i zrozumienia w społeczeństwie. Warto kontynuować działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami, aby tworzyć bardziej otwarte i przyjazne środowisko dla wszystkich. „KAŻDY INNY- WSZYSCY RÓWNI”