• TURNIEJ WIEDZY Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA KSIĄŻKI I ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI

          • 24 kwietnia w naszej szkole odbyła się uroczystość, która połączyła dwa ważne święta: Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich oraz Światowy Dzień Ziemi. Z tej okazji zorganizowano Turniej Wiedzy na podstawie książek z serii „Nela Mała Reporterka”, który dostarczył uczniom wielu emocji, dobrej zabawy i cennej wiedzy.
            W turnieju wzięły udział trzyosobowe drużyny reprezentujące klasy piąte i szóste.
            W rundzie I i III uczestnicy musieli zmierzyć się z pytaniami dotyczącymi egzotycznych krajów, rzadkich zwierząt, zwyczajów ludów z różnych zakątków świata oraz zagadnień związanych z ochroną przyrody i ekologią. Wszystkie pytania zostały przygotowane na podstawie popularnych książek przygodowo-podróżniczych autorstwa Neli Małej Reporterki.
            W rundzie II dla uczniów klas piątych i szóstych przygotowano zadanie specjalne: Biuro podróży zaprasza na wycieczkę do wybranego miejsca. Zadaniem każdego biura podróży było przygotowanie jak najlepszej oferty wycieczki i zachęcenie do skorzystania z jego usług. Czas prezentacji nie mógł przekroczyć 3 minut. Sześć biur podróży prześcigało się w pomysłach. Rywalizacja w tej rundzie była nie tylko sprawdzianem wiedzy, ale też świetną zabawą.
            Podsumowanie turnieju:
            Pani Dyrektor Magdalena Treścińska – Niemczyk przedstawiła wyniki turnieju. Pierwsze miejsce zajęły klasy 5a i 5b, które zdobyły największą liczbę punktów oraz wykazały się pomysłowością i doskonałą znajomością książek o Neli. Na drugim miejscu uplasowała się klasa 6a. Wszystkim uczestnikom gratulujemy wiedzy i zaangażowania.
            Wydarzenie wzbogaciły występy muzyczne. Piosenki o tematyce podróżniczej i ekologicznej wprowadziły wszystkich w radosny nastrój.
            Na zakończenie ogłoszone zostały wyniki Międzyklasowego Konkursu Plastycznego „Śladami Neli”. Pierwsze miejsce w konkursie zajęła klasa 5a. Wyróżnienie przyznano klasie 6c.
            Nagrody dla zwycięzców i dyplomy dla wszystkich uczestników zostaną wręczone na apelu kończącym rok szkolny.
            Uroczystość z okazji Światowego Dnia Książki i Światowego Dnia Ziemi była nie tylko okazją do integracji i wspólnej zabawy, ale także świetnym sposobem na promowanie czytelnictwa oraz postaw proekologicznych.
            Dziękujemy uczestnikom za udział w turnieju, a wychowawcom klas piątych i szóstych za współpracę w realizacji przedsięwzięcia.
            Uroczystość zorganizowali: p Justyna Święcicka, p. Dorota Nowicka, p. Agnieszka Misztela, p. Barbara Bielińska, p. Tomasz Filipczak.
            Oprawa muzyczna: p. Renata Ziemba

          • LEKCJA HISTORII Z PANEM CEZARYM GRACZYKOWSKIM

          • „Starałem się żyć tak, abym w godzinie śmierci mógł raczej się cieszyć niż lękać.”

            cytat z pamiętnika Witolda Pileckiego

             

             

            Dnia 25 kwietnia 2025 roku w Szkole Podstawowej w Gorzkowicach odbyło się wyjątkowe spotkanie historyczne. Gościem był pan Cezary Graczykowski – regionalista i pasjonat historii.

            Prelekcja została przygotowana specjalnie dla uczniów klas ósmych. Jej głównym tematem była lokalna historia z czasów II wojny światowej. Pan Graczykowski opowiadał o działaniach konspiracyjnych prowadzonych na ziemiach gorzkowickich. Szczególnie skupił się na żołnierzach Armii Krajowej, którzy działali w lasach wokół Gorzkowic i Szczukocic.

            Podczas spotkania uczniowie obejrzeli również film dokumentalny. Dotyczył on dawnego lotniska w Szczukocicach. W czasie wojny było ono używane przez wojska niemieckie, a później – jako miejsce zrzutów sprzętu i pomocy dla polskiego podziemia. Film zawierał rzadkie zdjęcia archiwalne i wywiad z mieszkańcem pamiętającym tamte wydarzenia.

            Szczególnie poruszającym elementem wystąpienia była opowieść o grobach poległych partyzantów. Pan Graczykowski mówił o miejscach pamięci, w których uczczono żołnierzy Armii Krajowej. Zachęcał młodzież do odwiedzania tych miejsc i dbania o pamięć o lokalnych bohaterach.

            Prelekcja miała duże znaczenie edukacyjne i emocjonalne. Uczniowie słuchali z zainteresowaniem. Wydarzenia z czasów wojny, które miały miejsce tak blisko ich domów, wzbudziły refleksję nad wartością wolności i potrzebą pamięci o tych, którzy walczyli za ojczyznę.

          • POWSTANIE W GETCIE WARSZAWSKIM – 19 KWIETNIA 1943 ROKU

          • „Chcieliśmy nie tyle ocalić życie, ile ocalić godność.”
            – Marek Edelman, jeden z przywódców powstania

             

             

            W dniu 23 kwietnia 2025 roku w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach odbyła się wyjątkowa lekcja historii poświęcona Powstaniu w Getcie Warszawskim. Spotkanie przygotowała i poprowadziła nauczycielka historii, pani Agnieszka Zyzik. Wzięli w nim udział uczniowie klas siódmych i ósmych, którzy aktywnie uczestniczyli w zajęciach.

            Zajęcia rozpoczęły się od opowieści o codziennym życiu Żydów w Warszawie w czasie II wojny światowej, kiedy miasto znajdowało się pod okupacją niemiecką. Pani Agnieszka w przystępny i poruszający sposób opisała, jak powstało getto warszawskie oraz jakie były warunki życia jego mieszkańców.

            Następnie uczniowie poznali przyczyny wybuchu powstania w getcie, jego przebieg oraz znaczenie tego wydarzenia w historii. Prowadząca opowiadała o ogromnej odwadze i determinacji bojowników, którzy mimo niewielkich szans postanowili walczyć o godność i wolność.

            Podczas prelekcji, zamiast polegać jedynie na obrazach, pani Agnieszka posługiwała się opisami słownymi, dzięki którym uczniowie mogli wyobrazić sobie przedstawiane sceny – codzienne życie w getcie, dramatyczne chwile walki oraz działania Żydowskiej Organizacji Bojowej. Uczniowie mogli także usłyszeć fragmenty relacji świadków tamtych wydarzeń, co wzmocniło przekaz i umożliwiło głębsze zrozumienie historii.

            W drugiej części spotkania pojawiła się chwila refleksji. Pani Agnieszka podkreśliła, jak ważna jest pamięć o przeszłości, szacunek dla ofiar Holocaustu i sprzeciw wobec nietolerancji oraz wszelkich form nienawiści.

            Na zakończenie uczniowie zadawali pytania i dzielili się swoimi przemyśleniami. Nauczycielka zachęciła ich również do dalszego samodzielnego zgłębiania historii XX wieku.

            Wydarzenie zostało bardzo dobrze odebrane przez młodzież. Ich zaangażowanie oraz ciekawość świadczyły o tym, że temat ich poruszył. Spotkanie to było ważnym elementem edukacji historycznej i patriotycznej, a także okazją do uczczenia pamięci ofiar Holocaustu oraz bohaterów Powstania w Getcie Warszawskim.

          • III EDYCJA OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO POZNAJĘ TECHNOLOGICZNE TRIKI, OSIĄGAM ŚWIETNE WYNIKI

          • Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach przystąpiła do III edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Poznaję technologiczne triki, osiągam świetne wyniki”. Tegoroczna edycja jest ściśle powiązana z obchodami tysięcznej rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego na króla Polski.

            Jednym z wielu zadań modułowych było stworzenie wirtualnej wystawy fotografii na temat swojej małej Ojczyzny.

            Wykonania tego ważnego zadania podjęła się pani Mariola Pielużek. Wiele godzin pracy, poszukiwania rzetelnych informacji, uwieczniania na zdjęciach miejsc istotnych w historii Gorzkowic, naszej małej Ojczyzny, zaowocowało wspaniałym wirtualnym spacerem po Muzeum poświęconym Gorzkowicom.

            Taka forma prezentacji wiadomości o Gorzkowicach służy przekazaniu wiedzy uczniom podczas zajęć w  świetlicy szkolnej, na lekcjach historii czy języka polskiego.  Również mieszkańcy mogą zapoznać się z ciekawostkami na temat swojej miejscowości korzystając z zamieszczonego linku.

            https://www.artsteps.com/view/680776a5b2d07bac5b6b7897

            Serdecznie zapraszamy do zwiedzania.

          • TURNIEJ TYMBARKA U10 DZIEWCZYNEK 2025

          • Drużyna dziewcząt SP Gorzkowice zajęła II miejsce w finale powiatowym turnieju piłkarskiego „Z podwórka na stadion” o puchar Tymbarku.

            Zawody odbyły się 24 kwietnia 2025 r. w Sulejowie.

            Skład drużyny: Natalia Sobieszek, Julia Korycińska, Michalina Boryca, Wiktoria Janicka, Marcelina Mucha, Zuzanna Wawrzyńczak.

          • XLVI OGÓLNOPOLSKI TURNIEJ BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM 2025

          • Organizatorami Turnieju są Polski Związek Motorowy oraz Komenda Główna Policji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego – wraz z odpowiednimi strukturami terenowymi.

            Turniej ma charakter wieloetapowy i może być organizowany na etapach: szkolnym, międzyszkolnym, miejskim, gminnym, powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim. Etap szkolny, powiatowy, wojewódzki i ogólnopolski są etapami obowiązkowymi.

            Celem Turnieju są działania na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkolnej, w szczególności poprzez:

            1.   popularyzowanie przepisów i zasad ruchu drogowego;

            2.   propagowanie treści nauczania zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;

            3.   kształtowanie partnerskich zachowań wobec innych uczestników ruchu;

            4.   popularyzowanie podstawowych zasad i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;

            5.   popularyzowanie roweru jako środka transportu, a także rekreacji i sportu;

            6.   inspirowanie uczniów i nauczycieli do działań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

            Uczniowie Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach przystąpili 2 kwietnia 2025 roku do eliminacji szkolnych. Warunkiem przystąpienia było posiadanie karty rowerowej.

            W eliminacjach szkolnych wzięli udział uczniowie, którzy zgłosili chęć startu w Turnieju.

            Uczestnicy etapu szkolnego rozwiązywali test teoretyczny, wykonywali zadania praktyczne: − jazda rowerem po torze sprawnościowym, zadania z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. 

            W wyniku eliminacji szkolnych tworzone są drużyny danej szkoły reprezentujące ją w dalszych etapach Turnieju.

            Zwycięska drużyna w składzie:

            Wojciech Tkaczyk – klasa 6a

            Franciszek Ziemba – klasa 6a

            Ryszard Hajniak – klasa 6b

            reprezentowała naszą szkołę w finale powiatowym Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym w Szkole Podstawowej w Gomulinie 15 kwietnia 2025 roku.

            Każdy uczestnik rywalizował w obszarze:

            a) test wiedzy,

            b) test skrzyżowań,

            b) jazdę rowerem w miasteczku ruchu drogowego,

            c) jazdę sprawnościową rowerem po torze przeszkód,

            d) wykonanie zadania z pierwszej pomocy przedmedycznej.

            Nasi uczniowie spisali się bardzo dobrze. Zajęliśmy trzecie miejsce drużynowo, jeżeli chodzi o wykonanie zadań z pierwszej pomocy przedmedycznej, gdzie dużym doświadczeniem wykazał się Ryszard Hajniak. Franek Ziemba pokonał tor przeszkód zajmując indywidualnie trzecie miejsce. Dobrym wynikiem z testu wiedzy i testu skrzyżowań – szóste miejsce indywidualnie wśród wszystkich uczestników, pochwalić się może Wojciech Tkaczyk.

            Gratulujemy naszym uczniom.

          • INNOWACJA PEDAGOGICZNA W SZKOLE PODSTAWOWEJ W GORZKOWICACH

          • „Rotkäppchen – Deutschauf der Spur” – TEATR Z KLASĄ

            Raport OECD (2020) podkreśla, że szkoły, które promują kulturę innowacyjności i otwartości na eksperymentowanie, osiągają wyższe wyniki w testach międzynarodowych, takich jak PISA.

            Innowacja pedagogiczna„dzieje się” w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Gorzkowicach. Przewidywany czas wdrażania to luty 2025 - czerwiec 2025.  Innowację realizują uczniowie klasy 6a z wychowawcą klasy, a jednocześnie nauczycielem języka niemieckiego i techniki. Innowacja ma charakter interdyscyplinarny. Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z wykorzystania przedstawienia teatralnego w nauce języka niemieckiego w oparciu o szersze spektrum przekazywanej wiedzy - nie tylko wiedza językowa, ale również wiedza z zakresu innych przedmiotów szkolnych.

            Cele innowacji pedagogicznej dla ucznia to między innymi:

            → poznaje swoje możliwości i zainteresowania;

            → przygotowuje krótkie scenki w języku niemieckim

            → analizuje tekst w języku niemieckim

            → śpiewa w języku obcym 

            → wykonuje elementy scenografii z użyciem prostych narzędzi

            → przygotowuje nagłośnienie i podkład muzyczny do przedstawienia

            → zarządza budżetem

            → wymyśla i przedstawia do akceptacji grupy plakat teatralny w języku niemieckim i bilet

            → filmuje przedstawienie i robi zdjęcia

            → przygotowuje zadania w języku niemieckim do rozwiązania przez widzów (zadania dotyczą przedstawienia)

            Założenia innowacji kładą nacisk na ogólny rozwój ucznia, pobudzenie do myślenia, działania, ekspresji, samodzielności, ale także pracy w grupie i rozwoju świadomości kulturowej. Wprowadzenie języka niemieckiego do nauczania daje również możliwość nauki drugiego języka, innego niż język angielski, którym posługuje się większość społeczeństwa.

            Jesteśmy na etapie, gdzie znamy swoje role i doskonalimy wymowę w języku niemieckim. Przed nami scenografia, projekt plakatu i dopięcie budżetu. Trzymajcie kciuki. Przed premierą damy znać, jak radzimy sobie z tremą.

            Uczniowie klasy 6a.

          • PODSUMOWANIE AKCJI "GÓRA GROSZA"

          • Z radością informujemy, że zakończyliśmy tegoroczną edycję ogólnopolskiej akcji charytatywnej „Góra Grosza”, której celem jest pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną.

            Dzięki ogromnemu zaangażowaniu naszych uczniów udało się zebrać po przeważeniu monet łączną kwotę 1073,17 zł.

            Największe brawa należą się klasie 5c, która zebrała najwięcej monet – 296,50 zł. Gratulujemy!

            Dziękujemy wszystkim za udział w akcji – każda wrzucona moneta miała znaczenie. Razem pokazaliśmy, że nawet najmniejszy grosz może zdziałać wielkie rzeczy.

            Akcję nadzorowali opiekunowie SK PCK i SKO.

          • TYDZIEŃ NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII W KLASACH I–III

          • W dniach 09–16 kwietnia 2025 r. nauczyciele klas I–III aktywnie włączyli się w ogólnopolską inicjatywę Ministerstwa Edukacji i Nauki, której celem jest popularyzacja technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji.

            W ramach działań uczniowie mieli okazję dowiedzieć się:

            • Czym są nowoczesne technologie?
            • Jak bezpiecznie korzystać z internetu?
            • W jaki sposób internet może pomagać w nauce i codziennym życiu?
            • Kiedy może być niebezpieczny?
            • Czym jest sztuczna inteligencja?

            Podczas zajęć wykorzystano pomoce dydaktyczne z programu Laboratoria Przyszłości. W klasie 3b pod opieką pani M. Fili odbyły się warsztaty z programowania z wykorzystaniem robotów Photon. Uczniowie tworzyli również własne hologramy.

            W klasie 1a, pod kierunkiem pani A. Krawczyk, uczniowie zgłębiali świat wirtualnej rzeczywistości. Dzięki okularom Class VR odbyli niezwykłą podróż do różnych zakątków świata, nie ruszając się z sali lekcyjnej.

            Ponadto wszyscy wychowawcy klas 1-3 wykorzystywali na zajęciach :

            • prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne
            • gry edukacyjne i quizy online (LearningApps, KAHOOT, Quizlet),
            • platformy edukacyjne (ZPE, Wakelet, Audionomia).

            Zajęcia spotkały się z ogromnym entuzjazmem ze strony uczniów, którzy z zainteresowaniem i zaangażowaniem odkrywali możliwości, jakie dają nowoczesne technologie w nauce i zabawie.

            Koordynatorzy akcji –p. A. Krawczyk, p. M. Fila.

          • KONKURS LEKSYKALNO – GRAMATYCZNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO

          • 16 kwietnia 2025 r. odbył się w naszej szkole KONKURS LEKSYKALNO – GRAMATYCZNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO. W konkursie wzięli udział uczniowie klas VIII. Uczestnicy wykazali się dużą wiedzą - znajomością słownictwa oraz umiejętnością stosowania struktur gramatycznych.


            Po sprawdzeniu testów konkursowych i podliczeniu punktów wyłoniono zwycięzców:
            I miejsce
            Bieliński Przemysław  -  klasa VIIIa
            Cyran Julia  -  klasa VIIIa
            II miejsce
            Olczyk Gniewomir  -  klasa VIIIb
            III miejsce
            Orlik Amelia  -  klasa VIIIb

            Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

          • PODSUMOWANIE PROGRAMU "AKADEMIA BEZPIECZNEGO PUCHATKA"

          • W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klas 1a, 1b i 1c naszej szkoły wzięli udział w kolejnej edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Akademia Bezpiecznego Puchatka”, realizowanego pod patronatem Komendy Głównej Policji oraz Kuratorium Oświaty.

            Program ten koncentruje się na profilaktyce i bezpieczeństwie dzieci w pięciu kluczowych obszarach:

            • w szkole,
            • na drodze,
            • w domu,
            • w Internecie,
            • oraz w relacjach z rówieśnikami.

            Zajęcia prowadzone były przez wychowawców, którzy z pomocą sympatycznego bohatera – Kubusia Puchatka – zachęcali uczniów do zostania Superbohaterami Bezpieczeństwa. Dzieci uczyły się zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, właściwego przechodzenia przez jezdnię, a także zdrowego i odpowiedzialnego spędzania wolnego czasu.

            Ważnym elementem programu była także edukacja dotycząca noszenia odblasków – Puchatek przypominał, jak istotne jest bycie widocznym na drodze. Uczniowie poznawali również zasady rozsądnego korzystania z internetu oraz sposoby reagowania w trudnych i nietypowych sytuacjach życiowych.

            Program kształtował postawy ostrożności, odpowiedzialności, rozwagi, uważności, czujności i  empatii. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, dzielili się swoimi doświadczeniami i zdobywali wiedzę, którą mogą zastosować w codziennym życiu.

            Na zakończenie wszyscy uczestnicy wypełnili „Wielki Test Bezpieczeństwa”, a po jego pomyślnym zaliczeniu otrzymali certyfikaty przynależności do „Klubu Bezpiecznego Puchatka”.

            Gratulujemy naszym pierwszoklasistom zdobycia tak ważnej wiedzy i umiejętności!

            Koordynatorzy programu – wychowawcy klas 1 : p. Aneta Krawczyk, p. Marzena Gorzędowska i p. Agnieszka Sawicka.

            Certyfikat

          • WIELKANOCNE ŻYCZENIA – WIZYTA W DOMU OPIEKI SPOŁECZNEJ WE WRONIKOWIE

          • Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych uczniowie Szkoły Podstawowej w Gorzkowicach przekazali pensjonariuszom z Domu Pomocy Społecznej we Wronikowie świąteczne życzenia w wyjątkowej formie – własnoręcznie wykonanej kartki, a także dekoracji wielkanocnych. Dzięki tej inicjatywie uczniowie mieli okazję wyrazić empatię  i solidarność międzypokoleniową, a także zrozumieć jak wielką wartość mają nawet drobne gesty płynące z serca. Taka forma wsparcia i życzliwości, szczególnie w okresie świątecznym ma ogromne znaczenie i daje wszystkim wiele radości . WESOŁEGO ALLELUJA!!!

          • Konkurs z języka angielskiego LISTENING COMPREHENSION

          • Szkolny konkurs z języka angielskiego LISTENING COMPREHENSION to niebywała okazja do poszerzenia kluczowej kompetencji, jaką jest słuchanie. Uczniowie klas szóstych zmierzyli się z trudnymi zadaniami, polegającymi na uzupełnianiu tekstu wyrazami, wyborze prawidłowej odpowiedzi, decydowaniu o prawdziwości zdania, udzielaniu odpowiedzi czy pisaniu dyktanda. Uczeń klasy 6b, Igor Frączkowski-Borowik, zdobywając maksimum punktów, został zwycięzcą tej konkurencji 🙂 Nie gorzej poradziła sobie uczennica klasy 6a, Małgorzata Bartosiewicz, która zajęła drugie miejsce, oraz jej klasowy kolega - zdobywca równie szlachetnego trzeciego miejsca - Patryk Rumik.

            Serdeczne gratulacje za zaangażowanie i niestrudzoną walkę dla wszystkich uczestników konkursu ❤️

            Organizatorami były panie Krystyna Miastkowska oraz Izabela Jachimczak.

          • NAJPIĘKNIEJSZY STROIK WIELKANOCNY

          • Niezliczona ilość ozdób wielkanocnych i stroików to efekt konkursu, zorganizowanego przez Szkolne Koło Wolontariatu POMOCniaki oraz SK Caritas. Ozdoby większe i mniejsze, pastelowe i neonowe, na drewnie i w szkle - podczas kiermaszu organizowanego przez Radę Rodziców przy naszej szkole, każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Moc uścisków dla wszystkich szkolnych aktywistów, którzy każdorazowo angażują się w działania szkolnych organizacji. Kreatywność i technika naszych uczniów, jak zawsze sprawiła wiele trudności w wyborze tych najpiękniejszych, ponieważ wszystkie zasługują na miano dzieł sztuki❤️

             

            Po długich i intensywnych obradach, postanowiono nagrodzić: 

             

            Kowalczyk Joanna i Paweł Chmielewski - 4c

            Krajewski Filip - 6c

            Krajewska Maja - 4b

            Szymon Bąkowicz - 5c

            Antonina Chrapek - 5a

            Antoni Stasiak - 5c

            Dawid Szulc - 6a

            Nikola Malicka - 4a

            Nela Rosińska - 4a

            Oliwia Snażyk - 5a

            Kłys Franciszek - 1a

            Alama Ksawery - 6a

            Korpas Maja - 8c

            Jeż Szymon - 8b 

            Igor Kłys - 3a

             

            Serdeczne gratulacje i podziękowania dla wszystkich uczestników ❤️

          • KONKURS PT. „CHEMIA NA PLANSZY”

          • Dziewiątego kwietnia w ZSP, w Kleszczowie odbył się Dzień Otwarty, podczas którego rozstrzygnięto wiele konkursów, m.in. konkurs na grę planszową o tematyce chemicznej pt. ,,Chemia na planszy". W konkursie wzięło udział 62 uczestników, w tym pięć uczennic naszej szkoły: Alicja Orłowska 8b, Amelia Orlik 8b, Anna Łęgowiak 8c, Anna Korzela 8c oraz Nikola Klekocińska 8c. Prace oceniane były pod kątem: pomysłowości i oryginalności gry, walorów edukacyjnych, czytelności i przejrzystości zasad,oraz estetyki i staranności wykonania.  Wszystkie prace spełniały podane kryteria i były na bardzo wysokim poziomie.

            Wyróżnienie otrzymała uczennica – Nikola Klekocińska. Gratulujemy.

            Nadzór nad przygotowywanymi pracami sprawowała p. Agnieszka Ziemba

          • IV miejsce SP Gorzkowice w Wojewódzkich Drużynowych Biegach Przełajowych SZS

          • Uczniowie SP Gorzkowice zajęli IV miejsce w Mistrzostwach Województwa Łódzkiego w Drużynowych Biegach Przełajowych SZS. Zawody odbyły się na obiektach PCS Bełchatów i wzięło w nich udział 11 najlepszych szkół z terenu województwa łódzkiego.

            Szkołę Podstawową reprezentowali: Bartosz Szulc, Oskar Sobieszek, Tymoteusz Frączkowski, Aleksander Kłys, Szymon Fila, Patryk Kordyzon, Natan Załogowski i Julian Piekarski.

          • OBCHODY ROKU KATYŃSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GORZKOWICACH

          • W roku szkolnym 2024/2025 Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach włączyła się w ogólnopolskie obchody Roku Katyńskiego, upamiętniające 85 rocznicę zbrodni katyńskiej – tragicznego wydarzenia z czasów II wojny światowej, które na trwałe zapisało się w historii Polski. W ramach obchodów przygotowano szereg działań edukacyjnych, których celem było przybliżenie uczniom wydarzeń z 1940 roku oraz uczczenie pamięci ofiar zbrodni katyńskiej.

            W szkolnym holu oraz bibliotece przygotowano wystawę tematyczną pt. „Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej”. Znalazły się na niej archiwalne fotografie, kopie dokumentów, sylwetki oficerów Wojska Polskiego oraz prezentacje multimedialne poświęcone Katyniowi, Charkowowi i Miednoje – miejscom masowych egzekucji polskich jeńców wojennych.

            Dla uczniów klas VI–VIII zorganizowano cykl prelekcji prowadzonych przez nauczycieli historii. Podczas zajęć omawiano tło historyczne zbrodni katyńskiej, jej polityczne konsekwencje oraz walkę o prawdę i pamięć w okresie PRL. Uczniowie klas starszych przygotowali własne prezentacje multimedialne, w których przedstawiali wybrane aspekty zbrodni katyńskiej. Niektóre prace poświęcone były lokalnym ofiarom zbrodni lub członkom rodzin, których losy splotły się z tragedią katyńską. W ramach lekcji historii i godzin wychowawczych uczniowie obejrzeli fragmenty filmów dokumentalnych, takich jak "Katyń – historia wciąż żywa" oraz "Śladami Katynia". Po projekcjach odbywały się dyskusje i refleksje na temat konieczności pielęgnowania pamięci narodowej.

            Obchody Roku Katyńskiego w naszej szkole były ważną lekcją historii, patriotyzmu i pamięci. Zaangażowanie uczniów oraz nauczycieli świadczy o tym, że temat ten porusza i skłania do głębszej refleksji nad losami Polski i jej obywateli.

            Obchody Roku Katyńskiego przygotowali: pani Ewa Rakowska – Kister, pani Agnieszka Zyzik, pani Justyna Święcicka, pan Tomasz Filipczak.

          • LEKCJA PAMIĘCI O BOHATERACH POLEGŁYCH W KATYNIU

          • „Czcimy dzisiaj pamięć tych,

            Którzy polskości, swojego patriotyzmu i oddania

            Ojczyźnie nie wyrzekli się nigdy”

             

                    15 kwietnia w bibliotece szkolnej młodzież naszej szkoły uczestniczyła w lekcji historii przygotowanej przez uczniów klasy 6c. Spotkanie odbyło się po to, by przypomnieć o ważnym i smutnym wydarzeniu w historii Polski. Uczniowie, czytając wiersze, fragmenty pamiętników i listów, uchylili rąbka tajemnicy i przekazali emocje, jakie towarzyszyły polskim jeńcom wojennym tuż przed zgładzeniem przez radziecką policję NKWD w 1940 roku. Zgromadzonym towarzyszył wyjątkowy nastrój, który potęgowała wystawa przygotowana przez nauczycieli biblioteki.

                   Pamięć o Katyniu jest bardzo ważna. Co roku wspominamy tych, którzy zginęli, żeby nigdy nie zapomnieć o tym, do czego prowadzi wojna.

            Scenariusz i przygotowanie uczniów- p. Małgorzata Szulc

            Wystawę wykonali: p. Justyna Święcicka, p. Tomasz Filipczak

            Zdjęcia: p. Tomasz Filipczak

          • ZAJĘCIA Z WYKORZYSTANIEM SPRZĘTU ZAKUPIONEGO W RAMACH LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI

          • Technologia VR jest rozwijana od dłuższego czasu, ale dopiero od niedawna okulary VR pozwoliły wielu użytkownikom doświadczyć na własnej skórze, jak wygląda wirtualny świat. VR – co to właściwie jest?

            Aby wejść do wirtualnej rzeczywistości, potrzebne są specjalne okulary VR. To urządzenie wyposażone w ekran, głośniki i czujniki reagujące na ruch głowąi całego ciała. Ponadto do działania wielu okularów VR potrzebny jest smartfon, konsola do gier lub PC, które są źródłem obrazu.

            Typ VR zazwyczaj odnosi się do symulowanego środowiska 3D , do którego dostęp uzyskuje się za pomocą ekranu komputera. Środowisko może również generować dźwięk, w zależności od programu.

            W ramach Laboratorium Przyszłości pracownia szkolna została doposażona w kamerę 3D

            Kamera taka posiada  wbudowany  skaner, dokładnie rejestruje odchylenia od wzorców świetlnych na powierzchni obiektu, generując zbiór danych punktowych. Następnie za pomocą zaawansowanego oprogramowania, te dane punktowe są przekształcane w dokładny model 3D, który wiernie oddaje kształt i wygląd skanowanego przedmiotu.

            Uczniowie w czasie zajęć robią zdjęcia i filmy w formacie 3D , a następnie przygotowują zapisane obrazy do wykorzystania na lekcjach z okularami CVR.

            Zajęcia stają się ciekawsze i pozwalają nadążać za nowościami technicznymi.