W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie klasy Ia Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach, pod opieką wychowawczyni pani Anety Krawczyk, biorą udział w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym wspierającym rozwój czytelnictwa „CZYTAM Z KLASĄ – lekturki spod chmurki”, który realizowany jest jako innowacja pedagogiczna.
Zajęcia odbywają się od 1 października 2024 roku w ramach pozalekcyjnych spotkań „Koła czytelniczego” – jedna godzina tygodniowo. Projekt oparty jest na niestandardowym podejściu do pracy z lekturą, a jego tegoroczna edycja nosi tytuł „Świat pełen emocji”.
Dzięki atrakcyjnym i angażującym zadaniom projektowym uczniowie rozwijają umiejętności czytania ze zrozumieniem, wyrażania emocji, empatii oraz pracy zespołowej. Każdy moduł projektu łączy czytanie książek z refleksją nad emocjami towarzyszącymi bohaterom lektur oraz uczniom.
Cele innowacji:
- rozbudzanie ciekawości literackiej,
- rozwijanie aktywności czytelniczej i umiejętności słuchania,
- wzmacnianie więzi uczniowskich i integracja zespołu klasowego,
- pogłębianie wiedzy o emocjach i sposobach radzenia sobie z nimi,
- kształtowanie empatii, samoakceptacji oraz otwartości na potrzeby innych.
Moduł I – „Radość i szczęście”
Uczniowie przeczytali samodzielnie lub z rodzicami lekturę „Cukierku, Ty łobuzie” Waldemara Cichonia i z zapałem wykonali zadania związane z lekturą – powstały m.in. lekturniki, portrety Cukierka, prace plastyczne w formie „lektury na sznurku” . W ramach zadań emocjonalnych powstał wyjątkowy „Album Radości” – pełen kolorowych ilustracji przedstawiających to, co sprawia dzieciom szczęście. Każde zadanie stało się okazją do rozwijania wyobraźni, a przy tym przyniosło wiele radości i satysfakcji!
Moduł II – „Smutek i złość”
W ramach drugiego modułu uczniowie zapoznali się z lekturą „Dziewczynka z parku” autorstwa Barbary Kosmowskiej. Rozmawiali o trudnych emocjach związanych ze stratą i uczuciem smutku. Wykonali liczne zadania – od projektów okładek książki, przez quizy, po tworzenie „Słoików i pudełek pocieszenia”, które pomagają lepiej radzić sobie w trudnych chwilach.
Moduł III – „Strach i odwaga”
W ostatnim module uczniowie czytali „Pamiętnik Czarnego Noska” Janiny Porazińskiej. Dzieci stworzyły pracę grupową – kontur wybranej postaci z lektury, wypełniony rysunkami jej przygód. W ramach zadania emocjonalnego „Odważne serca” uczniowie przygotowali plakat z dużym sercem, do którego dołączyli małe serduszka z opisami przezwyciężonych lęków. Praca została wyeksponowana w klasowym kąciku czytelniczym jako symbol odwagi i siły.
Dzięki projektowi uczniowie klasy Ia nie tylko rozwijają swoje kompetencje czytelnicze, lecz także zdobywają wiedzę i umiejętności niezbędne w codziennym życiu. Zrealizowali trzy moduły, otrzymali oficjalne potwierdzenia uczestnictwa i z dumą mogą powiedzieć, że są młodymi czytelnikami z empatią!