Projekt: „ Krok dalej – rozwój edukacji cyfrowej w Gminie Gorzkowice” współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, oś Priorytetowa XI-Edukacja Kwalifikacje Umiejętności, Działanie XI.I -Wysoka jakość edukacji.
Projekt pt.: "Krok dalej - rozwój edukacji cyfrowej w Gminie Gorzkowice" był realizowany w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Gorzkowicach w roku szkolnym 2019/2020 i 2020/2021. Finansowany był z Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki takim działaniom nasza placówka pozyskała komputery stacjonarne, laptopy, urządzenia wielofunkcyjne, rzutniki, kamerę oraz routery.
Celem projektu było:
1.rozwijanie kompetencji kluczowych oraz wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach podstawowych
2.tworzenie warunków do nauczania eksperymentalnego poprzez realizację zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rozwijających, specjalistycznych
3.doposażenie szkół, w tym pracowni w pomoce dydaktyczne, sprzęt do realizacji zaplanowanych form wsparcia
4.podniesienie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli.
Zgodnie z procedurami przeprowadzona była rekrutacja uczniów na zajęcia dodatkowe, w wymiarze 15 godzin w ciągu trwania semestru.
Poprzez cały okres realizowania projektu w naszej szkole podstawowej odbyły się następujące zajęcia:
1. Koło zainteresowań z języka niemieckiego - "Ich mag Deutsch"
2. Koło matematyczne - "Twój Pitagoras"
3. Zajecia rozwijające język angielski - "Mały Poliglota"
4. Koło matematyczne - "Magia Matematyki"
5. Zajęcia rozwijające - "Młody Poliglota"
6. Koło zainteresowań - "Mały Informatyk"
7. Koło z przedsiębiorczości - "Młody Ekonomista"
8. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego
Odnośnie punktu pierwszego - Koła Zainteresowań z Języka Niemieckiego uczniowie poznali słownictwo z zakresu: ja i moja rodzina, cechy charakteru, zwroty grzecznościowe, czas wolny, wyposażenie domu, określenie położenia przedmiotów, liczby, produkty spożywcze i zakupy. Nabyli również umiejętności prowadzenia prostej rozmowy, opowiadania, zadawania pytań w języku niemieckim, rozumieli komunikaty. Rozwijali umiejętność komunikowania się oraz pracy w zespole.
Zajęcia z Koła Matematycznego polegały na doskonaleniu umiejętności wykonywania działań na ułamkach zwykłychi i dziesiętnych poprzez gry i zabawy z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych. Uczniowie nauczyli się współpracować w grupie, kreatywności oraz szacować wyniki. Ćwiczyli umiejętność uczenia się. Zastosowana była metoda eksperymentu czyli nauka poprzez zabawę.
"Mały poliglota" - Zajęcia Rozwijające Język Angielski u uczniów poprzez ćwiczenie sprawności językowej, umiejętności słuchania, przygotowania do egzaminu i poszerzaniu słownictwa. Uczestnicy zajęć posługiwali się zasobem środków językowych w zakresie tematów zawartych w podstawie programowej dla 2 etapu edukacyjnego. Tworzyli krótkie, logiczne wypowiedzi ustne i pisemne. Przetwarzali teksty ustnie i pisemnie.
Kolejne Zajęcia Matematyczne rozwijały u uczniów zainteresowanie matematyką w szerszym znaczeniu tzn. doskonalili podzielności liczb, pierwiastki, własności potęgowania, rozwiązywali równania z jedną niewiadomą, obliczali pola i objętości graniastosłupów prostych, ostrosłupów prawidłowych. Ćwiczyli również elementy kombinatoryki i rachuneku prawdopodobieństwa. Realizowali własne pomysły przy rozwiązywaniu zadań. Byli kreatywni i myśleli innowacyjnie.
"Młody Poliglota" - Zajęcia Rozwijające, które polegały na poszerzaniu i utrwalaniu wiedzy w ramach przygotowań do egzaminu ósmoklasisty. Uczniowie czytali teksty ze zrozumieniem, powtarzali znajomość środków językowych. Ćwiczyli redagowanie różnych form wypowiedzi pisemnej, a także sprawne komunikowanie się w języku angielskim. Rozpoznawali podstawowe struktury gramatyczne.
"Mały Informatyk" - Zajęcia polegające na poznawaniu różnych technik komputerowych. Uczniowie pracowali na nowoczesnym sprzęcie komputerowym. Poznali zagadnienia z zakresu: Power Point, Logomocja, obsługa programów graficznych, zasady bezpiecznego korzystania z internetu. Podczas zajęć uczyli się również obsługiwania poczty elektronicznej, tworzyli własne, autorskie prezentacje.
Koło z Przedsiębiorczości - "Młody Ekonomista" czyli uczenie się zarządzania własnym gospodarstwem domowym, dbania o swoje prawa, odkrywania i rozwijania indywidualnych kwalifikacji zawodowych, nabywania umiejętności dokonania wyboru własnego zawodu. Podczas zajęć uczniowie ćwiczyli kreatywność, przedsiębiorczość oraz innowacyjność. Powinni również znać wartość pieniądza i zjawisko inflacji.
Ostatni rodzaj zajęć z projektu "Krok Dalej" to poznanie wiedzy z zakresu doradztwa zawodowego. Uczniowie określali swoje mocne i słabe strony, swoje pasje i zainteresowania. Tworzyli i przedstawiali autorskie prezentacje. Poznali specyfiki różnych zawodów, a także swoje uwarunkowania rodzinne. Zostali zapoznani z perspektywami dalszego kształcenia w określonym kierunku bądź podjęcia pracy w odniesieniu do aktywnej sytuacji na rynku pracy. Rozpatrywany był również wybór szkoły średniej, zawodu a niepełnosprawność ucznia - czyli osoby z ograniczeniami uczyły się ukierunkowania swoich predyspozycji oraz planowania własnej kariery.
Wniosek współfinansowany był w ramach działania XI. 1. Wysoka jakość edukacji, Poddziałanie XI.1. 2 Kształcenie ogólne -Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.