Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to coroczne święto obchodzone 21 lutego. Zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 jako upamiętnienie tragicznego wydarzenia, do którego doszło w 1952 r. w Dhace, która została później stolicą niepodległego Bangladeszu. W 1947 r. Indie przestały być kolonią brytyjską, niepodległość uzyskał też Pakistan, a tereny Bengalu (na których znajdowała się Dhaka) zostały podzielone pomiędzy te dwa państwa. W 1948 r. rząd pakistański ustanowił język urdu jako jedyny język urzędowy, co spowodowało protesty społeczności zamieszkującej wschodnią część Bengalu i w większości mówiącej po bengalsku (język ten liczy prawie 200 mln użytkowników!). Wobec rosnących napięć etnicznych i powszechnego niezadowolenia z nowego prawa rząd zakazał publicznych zgromadzeń i wieców. Studenci uniwersytetu w Dhace i inni polityczni aktywiści odrzucili nowe prawo i zorganizowali protest 21 lutego 1952 r. Szacuje się, że tego dnia na ulice Dhaki wyszło prawie 30 tys. osób. Powszechny i silny opór obywatelski spowodował, że po latach konfliktu rząd ustąpił i w 1956 r. nadał językowi bengalskiemu status języka urzędowego. Święto to ma służyć promocji języka ojczystego oraz uświadomieniu społeczeństwu, jak ważne jest prawidłowe posługiwanie się językiem ojczystym w życiu codziennym.
To moment, by zastanowić się, czy używamy w piśmie polskich znaków diakrytycznych, które są jedną z najbardziej charakterystycznych cech naszego języka. Jak wyglądają nasze SMS, e-maile? To tam bowiem najczęściej umykają nam wszelkie ogonki i kreseczki. Czy na pewno mówimy i piszemy poprawnie?
21 lutego w naszej szkole był dniem na udzielenie sobie samemu odpowiedzi na powyższe pytania. Cała społeczność szkolna mogła sprawdzić swoje umiejętności ortograficzne, odpowiadając na pytania uczennic z klasy VII. Prawie wszyscy bezbłędnie poradzili sobie z „gżegżółką”, „żółcią” i skomplikowanym „kożuchem”. Dzięki przygotowanej wystawie i prezentacji uczniowie poznali historię tego święta oraz ciekawostki związane z językiem polskim, podczas zajęć w bibliotece szkolnej mogli zmierzyć się również z „łamańcami językowymi”. Najstarsi uczniowie naszej szkoły powalczyli o tytuł „Mistrza Mowy Polskiej”, rozwiązując zadania językowe, ortograficzne oraz wykazując się znajomością przysłów. Zostali nimi: Lilianna Rojek, Amelia Orlik, Alicja Orłowska, Bartosz Foksowicz, Mateusz Andrzejewski, Gniewomir Olczyk.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w naszej szkole odbył się również konkurs ortograficzny, którego celem było sprawdzenie znajomości zasad pisowni, z meandrami polskiej ortografii zmagali się uczniowie z klas IV. „Znawcami trudnych słów”, a jednocześnie laureatami konkursu zostali: Kacper Cygan, Bartosz Mielczarek, Aleksandra Dolot, Jan Rutka.
Mamy nadzieję, wszyscy członkowie naszej społeczności szkolnej uświadomili sobie, jak istotne jest kształtowanie świadomości językowej Polaków i propagowanie dbałości o poprawność polszczyzny. Wierzymy, że nasi uczniowie będą szanować swój język ojczysty, będą o niego dbać i nigdy nie będą mieli trudności z wyrażeniem własnym myśli.