W dzisiejszym świecie, gdzie technologia przenika niemal każdą dziedzinę życia, także edukacja nie może funkcjonować bez jej wsparcia. Nowoczesne narzędzia cyfrowe stają się integralną częścią procesu nauczania, a ich rola w szkołach jest coraz bardziej kluczowa.
W ostatnim tygodniu października obchodziliśmy w naszej szkole Tydzień Nowoczesnych Technologii w Edukacji, który stał się już stałym elementem kalendarza szkolnego. Nie tylko podczas ostatnich kilku dni, ale każdego dnia podczas zajęć, nauczyciele wychodzą naprzeciw nowym oczekiwaniom edukacji, wykorzystując narzędzia cyfrowe do angażowania uczniów w proces nauki.
Tydzień Nowoczesnych Technologii stał się okazją dla nauczycieli do wymiany doświadczeń, podzielenia się pomysłami na atrakcyjny przekaz wiedzy, zainspirowanie innych do rozwijania się i wzbogacania metod nauczania, zaś dla uczniów pokazanie, że technologie to coś więcej niż tylko rozrywka.
Każdy nauczyciel, niezależnie od przedmiotu którego uczy ma do dyspozycji bogatą gamę aplikacji, prezentacji, gier edukacyjnych oraz platform e-learningowych, zaś dzięki nowoczesnym tablicom i monitorom interaktywnym może je w pełni wykorzystywać.
W ramach tygodnia nowoczesnych technologii na lekcjach historii uczniowie klas 6 odbyli wirtualny spacer po Zamku Wawelskim, starsi koledzy i koleżanki zwiedzali Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Powstania Warszawskiego. Odwiedzili kilka innych muzeów i podziwiali ich ekspozycje.
Na języku angielskim uczniowie wykorzystywali platformę eDesk, służącą do komunikacji i organizacji zadań, która pozwalała im łatwo zarządzać materiałami i terminami. Dodatkowo pracowali z Oxford Learner’s Bookshelf, cyfrową biblioteką oferującą szeroki wybór podręczników oraz materiałów edukacyjnych wspierających naukę języków obcych. Canva pozwoliła uczniom rozwijać kreatywność przy tworzeniu prezentacji oraz materiałów graficznych. Dzięki intuicyjnym funkcjom uczniowie mogli projektować profesjonalnie wyglądające prace, doskonaląc jednocześnie umiejętności związane z komunikacją wizualną.
Korzystali również z aplikacji edukacyjnych Quizlet i Wordwall, które sprawiły, że nauka była bardziej angażująca i interaktywna.
Uczniowie klasy IV a grali na języki angielskim w podchody. Na terenie szkoły zostały umieszczone kody QR, które dzieci kolejno odszukiwały poprzez rozwiązanie zagadek. Przy użyciu telefonów komórkowych uczniowie zeskanowali kody, które kryły w sobie definicje bądź krótkie filmy związane z tematyką kulturową. Po zakończeniu zadań nastąpiło podsumowanie lekcji i powtórzenie nowo poznanych słów.
Na zajęciach plastyki klasa IV korzystała z Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Uczniowie oprócz zaznajomienia się z tematem „Barwy podstawowe i pochodne”, tworzyli własne prace w Power Point.
Uczniowie klasy V na zajęciach muzyki korzystali z LABORATORIUM MUZYKI CHROME - tworzyli melodię do wiersza, dokładali akordy, tworzyli utwory – do melodii dokładali sekcję perkusyjną, bawili się wirującym głosem, tempem i rytmem.
Na języku polskim, podczas omawiania lektur, nauczyciele korzystali z TVP VOD, ARKUSZE.PL, GENIALLY, PREZI, WORDWALL. Uczniowie klasy 7a podczas cyklu lekcji języka polskiego poświęconej życiu i twórczości Jana Kochanowskiego wzięli udział w wirtualnym spacerze po Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie. Dzięki rozwojowi technologii uczniowie mogli na krótki czas przenieść się w odległe miejsce.
Uczniowie klasy 6 na lekcji techniki poznali etapy przygotowania modelu do druku przestrzennego za pomocą aplikacji internetowej Tinkercad oraz programu Ultimaker Cura. Obejrzeli również wydrukowane bryły. Do przygotowania zajęć została wykorzystana drukarka FlashForge z programu #LaboratoriaPrzyszłości.
Grupa chłopców z klas 4 uczestniczyła w zajęciach dotyczących nauki programowania robota. Uczniowie tworzyli i testowali proste programy za pomocą symboli – strzałek, kolorów i dźwięków w aplikacji Photon Badge. Podczas zajęć zastosowane zostały roboty Photon z programu #LaboratoriaPrzyszłości.
Wprowadzenie technologii do nauki matematyki pomaga uczniom zrozumieć świat liczb, uczy logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i samodzielności. Nie każdy uczeń przyswaja wiedzę w ten sam sposób – niektórzy są wzrokowcami, inni preferują naukę przez ruch lub interakcję. Dzięki różnorodności dostępnych narzędzi, nauczyciele mogą lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów. Dla jednych pomocna będzie wizualizacja na interaktywnej tablicy, dla innych – rozwiązywanie zadań w grze matematycznej. Takie podejście daje wszystkim równe szanse, by polubić matematykę.
Technologie w szkołach podstawowych dają uczniom ogromne możliwości rozwoju, jednak należy je stosować w przemyślany sposób, zachowując umiar w ich dawkowaniu i edukując uczniów w zakresie krytycznego myślenia i bezpieczeństwa w sieci.