„Wartości w wychowaniu. Rozwiązywanie trudnych sytuacji wychowawczych poprzez współpracę rodziców i nauczycieli”
9 lutego 2023r w naszej szkole odbyło się spotkanie pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej w Piotrkowie Tryb.: p. dr Jolantę Jarocką–Piesik oraz p. Bartłomieja Czerwińskiego z rodzicami uczniów i nauczycielami, na którym mieliśmy możliwość wspólnego zastanowienia się nad rolą wartości w wychowaniu dzieci.
Pedagodzy wyjaśniali co to jest wartość, co kojarzy się ze słowem wartość, co dla człowieka może być ważne. Może są to np. przyjaźń, rodzina, pieniądze, przywództwo, pomoc innym, wiara, praca, wykształcenie, kreatywność, niezależność, duchowość, rozwój?
Które wartości są najważniejsze? Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi?
System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie, rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej i cywilizacyjnej. Wychowanie to wprowadzenie dzieci i młodzież w kulturę własnego narodu i społeczeństwa, a także oddziaływanie rodziców, wychowawców, nauczycieli na dzieci i młodzież. Jednym z celów wychowania jest stworzenie systemu wartości, który stanowi fundament życia człowieka. Każdy z nas z dzieciństwa wynosi bagaż składający się z przekazanych nam przez rodziców wartości, wzorców zachowań, nawyków, przekonań, poglądów, norm społecznych czy zapatrywań na świat. Ten system wartości buduje osobowość i kształtuje życie człowieka. Najważniejszym sposobem trwałego przekazania dzieciom wartości jest własny przykład i harmonia między deklaracjami słownymi a życiem. Dziecko uczy się przede wszystkim przez naśladowanie. Obserwuje postępowanie mamy i taty, słucha co mówią, patrzy jak reagują. Dlatego na nas dorosłych spoczywa odpowiedzialność za przekazywane dzieciom wartości i wzorce postępowania w życiu.
Zaproszeni goście wyjaśnili również jak ważna jest współpraca na linii szkoła-dom. Przyczynia się ona bowiem do harmonijnego rozwoju uczniów, ma wpływ na ich zachowanie jak i postępy w nauce. Pozwala na ciągłe doskonalenie się nauczycieli i rodziców jako wychowawców odpowiedzialnych za wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży. Sprawnie przebiegająca współpraca wymaga pokonania odczuwalnej obcości, nieufności czy wręcz braku wzajemnego poszanowania. Współpraca między szkołą a domem to rozszerzenie wpływów wychowawczych nauczycieli i rodziców. Sprzyja temu ofiarność i gotowość obydwu stron do wysiłku dla dobra dzieci i młodzieży. Współpraca ta jest wspólnym dążeniem do osiągnięcia dobra poszczególnych uczniów, klas i całej społeczności szkolnej w procesie nauczania i wychowania.Pamiętajmy o tym.
Do udokumentowania spotkania został wykorzystany aparat fotograficzny z programu #Laboratoria Przyszłości